Kako pričeti s prodajo na spletu?

Oseba pakira izdelek

Poslovanje se je v zadnjih nekaj letih mrzlično selilo na splet. Potrošniki vse pogosteje nakupujejo preko spleta. K temu je seveda pripomogla tudi pandemija, zato so se bila podjetja in trgovine primorani prilagoditi in pričeti prodajati na spletu. Kdor se ni je izgubil velik del dobička, številne trgovine pa so zaradi tega celo zaprle svoja vrata in nehale poslovati. Zato je prodaja na spletu prihodnost nakupovanja.

Vendar kako pravzaprav pričeti s prodajo na spletu in kaj potrebujemo? V prispevku razložim kako v nekaj ključnih korakih skozi proces priprave, s ciljem prodaje na spletu. Številni podjetniki se tovrstnega podviga lotijo precej lahkomiselno. Pred pričetkom prodaje na spletu je namreč potrebno dobro premisliti in odgovoriti na nekaj ključnih vprašanj.

1. Kateri izdelki so primerni za prodajo na spletu?

V spletni trgovini lahko prodajate izdelke, ki imajo točno določeno končno ceno. Taki izdelki so lahko preprosti ali kompleksni, kjer pride uporabnik do končne cene z izbiro možnosti izdelka (npr. velikost, barva,…). Čeprav je na spletu mogoče prodajati različne vrste izdelkov (fizični, virtualni, naročnine, članarine, spletni tečaji, rezervacije,…) pa produkti in storitve, ki zahtevajo oceno izvajalca in je cena specifična za vsak posamezen primer, niso primerni za prodajo na spletu.

2. Kakšen je vaš proračun?

Vsaka ideja za zagon potrebuje čas, znanje in denar, zato si najprej postavite realen proračun in časovni okvir. Pričetek prodaje na spletu namreč ni povezan samo z izdelavo spletne trgovine, ampak s številnimi aktivnostmi v času načrtovanja in priprave, ter po končani izdelavi spletne trgovine.

Če stvari radi naredite sami, da privarčujete nekaj denarja, boste potrebovali več časa in ustrezno znanje. Tovrsten pristop je zamuden in se dolgoročno izkaže za dražjega, kot se zdi na prvi pogled. Če boste izdelavo zaupali izvajalcem boste sicer potrebovali več finančnih sredstev, vendar boste privarčevali dragocen čas in morebitne težave zaradi pomanjkanja znanja.

Na podlagi razpoložljivega proračuna boste sprejemali odločitve v procesu priprave in razvoja. Spletna trgovina z osnovnimi funkcionalnostmi namreč zahteva manj finančnih sredstev, kot napredna spletna trgovina s prilagojenimi funkcionalnostmi.

3. Globalno ali lokalno

Pri lokalni prodaji (znotraj države), morate poznati ustrezne zakone, ki določajo pogoje in pravila poslovanja znotraj države. Prodaja preko spleta je sklenitev pogodbe na daljavo, za kar veljajo drugačni pogoji, kot če bi kupec izdelek kupil osebno v trgovini.

Če boste prodajali globalno si morate odgovoriti na nekaj dodatnih vprašanj.

  • V katere države boste prodajali?
  • Boste prodajali fizične ali virtualne izdelke?
  • Kje se nahaja skladišče iz katerega boste pošiljali izdelke?
  • itd.

Zraven lokalne zakonodaje ob izvozu blaga, morate poznati še zakone držav v katere boste prodajali. Nekatere države imajo določene posebnosti, kot je prepoved uvoza določene vrste blaga. Pozanimati se morate tudi kateri davek obračunate kupcu v tujini, ki je kupil fizični izdelek in kateri davek kupcu, ki je kupil virtualni izdelek. Ob tem ne smete pozabiti na davčne stopnje držav v katere boste prodajali.

Na ta in števlina druga vprašanja povezana v izvozom blaga pridobite ustrezne odgovore. Obrnete se lahko na Finančno upravo Republike Slovenije ali na kakšen računovodski servis.

4. B2B ali B2C prodaja na spletu

Pri prodaji podjetjem (B2B) morate poskrbeti, da ob zaključku nakupa od kupca pridobite dodatne informacije, kot je davčna številka oz. ID za DDV. Če prodajo podjetjem združite z globalno prodajo boste morali implementirati sistem, ki bo preverjal davčne številke pravnih oseb in bo po veljavni zakonodaji davek bodisi zaračunal ali pa ne.

Za informacije s tega področja se prav tako lahko obrnete na Finančno upravo Republike Slovenije ali na katerega izmed računovodskih servisov.

5. Pravne zadeve

Pri pripravi na spletno prodajo so ustrezno pripravljene pravne vsebine pogosto prezrte. Že res, da je za marsikoga tovrstna birokracija sila dolgočasna in se zdi nepotrebna, vendar vam lahko prihrani sive lase, če se znajdete v primežu nezadovoljnega kupca. Dokumenti, kot so splošni pogoji poslovanja, politika zasebnosti, reklamacije in vračila… naj bodo pripravljeni skladno z veljavno zakonodajo in vašim poslovnim modelom, ter vedno javno dostopni.

Nekateri pravni dokumenti so po zakonu obvezni. Za nasvete povezane s pravnimi dokumenti se obrnite na pravno službo, kjer vam bodo tovrstno dokumentacijo tudi pomagali pripraviti.

Podpisovanje pravnih dokumentov
Pravni dokumenti so ključen sestavni del spletne trgovine.

6. So izdelki ustrezno pripravljeni?

Kupec, ki obišče fizično trgovino, si lahko izdelke ogleda v živo, jih preizkusi in o njih za nasvet povpraša prodajalca. Na spletu vse to ni mogoče, zato morajo biti izdelki v spletni trgovini jasno in privlačno predstavljeni. Ob ogledu nekega izdelka mora imeti kupec na voljo vse relevantne informacije o izdelku.

Čeprav je to del kateremu bi lastniki spletnih trgovin morali nameniti največ pozornosti, ga najpogosteje zanemarjajo. To dejstvo kaže na to, da ne razumejo obiskovalcev spletne trgovine in njihovih nakupnih odločitev.

Pred vnosom izdelkov v spletno trgovino je smiselno le te pripraviti v Excelovi razpredelnici in jim vnesti vse potrebne podatke. Vsak izdelek v spletni trgovini mora imeti določeno ime, ceno, davčno stopnjo in vrsto izdelka. To so minimalne zahteve, brez katerih izdelka ni mogoče narediti in prodajati.

A za uspešno predstavitev izdelkov in posledično prodajo, bo potrebno izdelek predstaviti precej bolje in ga opremiti z dodatnimi informacijami med katere sodijo:

  • privlačna slika izdelka
  • dodatne slike, s katerimi bolje predstavite izdelek
  • kratek opis, kjer z enim ali dvema stavkoma opišete izdelek
  • dolgi opis v katerem izdelek bolje predstavite
  • atributi (velikost, teža, barva in druge podrobnosti)
  • če je izdelek variabilen, kreirane vse variacije in njihove cene
  • kategorija izdelka
  • zaloga izdelka
  • šifra izdelka
  • itd.

Priprave izdelkov za splet tako ne gre jemati povsem lahkomiselno, saj gre za eno pomembnejših faz v procesu izdelave spletne trgovine.

7. Izdelava spletne trgovine

Izdelave spletne trgovine se seveda lahko lotite sami ali jo zaupate strokovnjaku. Odvisno od vašega znanja, časa in finančnih sredstev.

Na voljo so spletne tržnice kot je Mimovrste, Amazon in Etsy, kjer se registrirate kot prodajalec, si ustvarite svoj profil in pričnete vnašati izdelke. Taki sistemi so sicer preprosti za uporabo vendar sila neprilagodljivi, saj delujejo v okviru zastavljenega sistema ponudnika. Tak sistem ne omogoča razvoja po meri in dodajanja posebnih funkcionalnosti.

Možnost prodaje preko spleta ponujajo tudi nekatera socialna omrežja (Facebook, Instagram,..) vendar boste tudi tukaj hitro naleteli na številne omejitve, če si boste v prihodnosti zaželeli nadgradnje funkcionalnosti (dodatni načini plačil, dodatni načini dostave, prenos naročil v računovodski program,…).

Nekoliko bolj prilagodljive so namenske platforme kot so Shopify ali Squarespace, ki ponujajo svoje sisteme za izdelavo spletnih trgovin. Shopify je z leti postal dokaj resna in prilagodljiva platforma, vendar bodo mesečni stroški najema take trgovine hitro narasli v kolikor imate posebne zahteve in funkcionalnosti. Prav tako v teh sistemih niste nikoli popolnoma neodvisni saj je tako narejena spletna trgovina vezana izključno na strežnike ponudnika platforme.

Izjemno priljubljeni so brezplačni odprtokodni CMS sistemi kot je WordPress z WooCommercom, Magento, PrestaShop in drugi. Kot primer, WordPress poganja več kot 30% vseh spletnih strani na svetu (s tem ima največji delež), v kombinaciji z WooCommercom pa več kot 23% vseh spletnih trgovin. Vsi ti sistemi so zelo prilagodljivi, zanje pa je na voljo ogromno brezplačnih in plačljivih razširitev. Čeprav je vzpostavitev spletne trgovine s temi sistemi nekoliko bolj zahtevna so pogosto prava izbira za naprednejše spletne trgovine, ki lahko rastejo skupaj z vašim podjetjem.

Nenazadnje je na voljo tudi razvoj po meri, ki pa je zaradi kompleksnosti in časovne zahtevnosti primeren za razvoj posebej zahtevnih, specialnih in popolnoma prilagojenih rešitev.

8. Upravljanje in vzdrževanje spletne trgovine

Ko je spletna trgovina izdelana in pripravljena za prodajo je potrebno osvojiti potrebna znanja za pravilno rokovanje in uporabo. Čeprav je sam nakupni proces v spletni trgovini avtomatiziran je potrebno redno dodajati in urejati vsebine (izdelki, novice) ter upravljati z naročili. Občasno opažam, da lastniki spletnih trgovin le te na izkoriščajo v polni meri. Zgodi se celo, da s trgovino in naročili sploh ne upravljajo.

Kaj pa varnost in hekerski napadi?

Če ste resni glede prodaje na spletu mora spletna trgovina delovati brezhibno, 24 ur na dan, vse dni v letu. Zato jo je potrebno redno vzdrževati in posodabljati ter spremljati njeno delovanje in dosegljivost. Implementirani morajo biti varnostni ukrepi, ki morebitnim napadalcem onemogočijo ali vsaj otežijo vdor. Prav tako mora biti urejeno varnostno kopiranje spletne trgovine iz katere lahko v primeru vdora ali drugih težav, le to obnovite brez večje izgube podatkov.

Spletna trgovina je prodajno orodje, ki neposredno prinaša denar. Nedelovanja takega orodja si zato ne morete privoščiti.

9. Marketing in promocije

Pogosto se zgodi, da lastniki spletnih trgovin pričakujejo, da je spletna trgovina vse, kar potrebujejo za učinkovito prodajo na spletu. A realnost je vse prej kot to. Na vašo novo spletno trgovino morate pripeljati obiskovalce in te obiskovalce spremeniti v kupce.

Vaša spletna trgovina je ena izmed mnogih, nekje v kotičku interneta. Ker je popolnoma nova spletni iskalniki zanjo še ne vejo. Pravzaprav za njo ne ve praktično nihče. In tukaj se prične trdo delo.

Za promocijo lahko izkoristite različne kanale in strategije. Nekatere so brezplačne in zahtevajo več časa in energije, spet druge so plačljive in s potencialno takojšnjim učinkom. Pričnete lahko s prisotnostjo na socialnih omrežjih ter z oglaševanjem na Facebook-u, Instagramu in Googlu.

Priprave marketinške strategije in izvedbo promocij se lahko lotite sami ali za to najamete marketinške agencije, ki bodo za vas pripravile učinkovit marketinški načrt na podlagi predhodno izvedenih analiz.

Pod črto

Čeprav lahko spletno trgovino vzpostavimo praktično z le nekaj kliki, pa ustrezna priprava na prodajo zahteva precej več načrtovanja in premišljenih odločitev. Z jasno sliko, ustreznimi odgovori in realnimi pričakovanji boste lažje pluli skozi proces priprave in izdelave spletne trgovine.

Za nasvet se lahko obrnete tudi na nas.

Ocenite prispevek
Skupna ocena: 5

Imate vprašanje?

Prvi korak morate narediti sami, pri vseh ostalih vam bomo do cilja pomagali mi.

Preden greš

Naroči se na uporabne vsebine in nasvete. Saj veš, znanja ni nikoli preveč.

Tvojih osebnih podatkov ne bomo nikoli delili s tretjimi osebami. Poglej pravilnik o zasebnosti.