Kako deluje spletna trgovina?

Kako deluje spletna trgovina - dekle plačuje preko telefona

Koncept spletne trgovine se v samem bistvu ne razlikuje prav veliko od fizične trgovine. Način, kako deluje spletna trgovina je zelo podoben fizični trgovini, le da so številni procesi avtomatizirani in logistično manj zahtevni.

Čeprav so spletne trgovine različnih oblik, velikosti, imajo različne funkcionalnosti, možnosti in nakupne procese, je najbolj pogost “klasičen” koncept spletne trgovine. Klasičen? No, takšen, kot smo ga potrošniki navajeni v fizičnih trgovinah, kadar gremo po mleko, kruh ali novo jakno.

Spletna trgovina ima katalog izdelkov, ki so za lažje iskanje razporejeni v kategorije in podkategorije. Podobno kot police z izdelki, razporejene po ustreznih oddelkih, izdelki znotraj tega oddelka pa po ustreznih skupinah izdelkov.

Spletna trgovina ima virtualno nakupovalno košarico v katero dodajamo izdelke. Enako košarico, le da ni virtualna, ali nakupovalni voziček, uporabljamo tudi v fizični trgovini.

Nakup v spletni trgovini zaključimo na virtualni blagajni, kjer vnesemo svoje podatke, izberemo način plačila in zaključimo nakup. Podobno se zgodi tudi v fizični trgovini, kjer nakup s plačilom zaključimo na blagajni.

Čeprav se bere sila preprosto, se v ozadju spletne trgovine prožijo in odvijajo številni procesi, ki zagotavljajo, da nakupni proces teče nemoteno.

Poglejmo si bolj natančno, kako deluje spletna trgovina in kaj se dogaja v “zaodrju” posamezne faze, ki si sledijo, kot je prikazano na spodnjem seznamu, vendar ne nujno vedno v točno takem zaporedju.

Julijo smo poslali po nakup v spletno trgovino, kjer jo bomo spremljali pri posamezni fazi in si pogledali, kaj se dogaja v ozadju spletne trgovine.

1. Katalog izdelkov

Julija s pomočjo računalnika in spletnega brskalnika obišče spletno stran oz. spletno trgovino z oblačili ter prične brskati po katalogu izdelkov.

Tako je, spletna trgovina je pravzaprav spletna stran, ki ima funkcionalnosti spletne trgovine. Jedro spletne trgovine je katalog izdelkov. Če je izdelkov v katalogu več, jih je smiselno razporediti v kategorije in podkategorije. Tako obiskovalci spletne trgovine lažje in hitreje najdejo iskane izdelke.

S klikom na izdelek se obiskovalcu odpre stran izbranega izdelka, kjer je izdelek podrobneje predstavljen s slikami, opisom in tehničnimi podatki.

2. Košarica

Julija v katalogu izdelkov najde željen izdelek in ga s klikom na gumb DODAJ V KOŠARICO doda v virtualno košarico.

Košarica v spletni trgovini je, podobno kot tista v fizični trgovini, namenjena dodajanju in zbiranju izdelkov, ki jih kupec želi kupiti. Kupec lahko vsak trenutek pogleda v virtualno košarico, kjer ima pregled nad izdelki, količinami, cenami in celotno vrednostjo izdelkov v košarici.

Virtualna košarica zraven pregleda nad njeno vsebino kupcu omogoča odstranjevanje izdelkov iz košarice in spreminjanje količine posameznega izdelka. Ob vsaki taki spremembi se dinamično spreminja tudi celotna vrednost košarice.

Ključen element košarice je tudi povezava oz. gumb do zaključka nakupa.

Želiš prejemati podobne vsebine v svoj e-poštni nabiralnik?

Pošiljali ti bomo samo uporabne nasvete in vsebine. Obljubimo.

3. Zaključek naročila – blagajna

Ko Julija konča z nakupovanjem klikne na gumb ZAKLJUČEK NAKUPA, izbere način plačila, način dostave, vnese naslov za dostavo ter podatke plačilne kartice in odda naročilo.

Zaključek nakupa (ali blagajna) je zadnja faza v nakupnem procesu uporabnika. S klikom na zaključek nakupa je kupec preusmerjen na stran, kjer zaključi in odda naročilo. Naloga te strani je, da od kupca pridobi vse ustrezne podatke za plačilo in realizacijo naročila.

Na tej strani kupec vnese podatke za dostavo, izbere način dostave (v kolikor spletna trgovina ponuja različne načine dostave), izbere način plačila (v kolikor spletna trgovina ponuja različne načine plačila) in vnese podatke skladno z izbranim načinom plačila.

Na koncu pritisne na gumb za oddajo naročila in naročilo v spletni trgovini je oddano.

4. Transakcija – plačilo

Spletna trgovina šifrirane podatke pošlje plačilnemu procesorju (na primer PayPal-u), kjer se izvede denarna transakcija.

Spletna trgovina lahko ponuja različne načine plačil (po povzetju, po predračunu – z bančnim nakazilom, s plačilno kartico…). Nekateri načini plačil so povsem avtomatizirani in se izvedejo praktično v trenutku (npr. PayPal) med tem ko je pri drugih (po predračunu) potrebno ročno preverjanje in poseganje v proces naročila.

Za ta primer bomo predpostavljali, da je Julija ob zaključku nakupa izbrala plačilo s plačilno kartico, kjer je vnesla tudi podatke svoje plačilne kartice.

Da lahko trgovec v spletni trgovini sprejema plačila s plačilno kartico, mora imeti urejeno ustrezno integracijo. Plačila s plačilno kartico se ne obdelujejo v spletni trgovini (prav tako se v spletni trgovini ne hranijo podatki o plačilnih karticah) ampak pri ponudniku plačilnih storitev. Na trgu je kar nekaj takih ponudnikov (Stripe, Braintree, Bankart, LeanPay, PayPal…). Spletni trgovec mora imeti pri izbranem ponudniku narejen uporabniški račun in sklenjeno pogodbo, nato pa ustrezno urejeno integracijo v svoji spletni trgovini.

Ko kupec odda naročilo, spletna trgovina šifrirane podatke pošlje ponudniku plačilnih storitev. Ponudnik ima vzpostavljeno ustrezno infrastrukturo (strežniki, programska oprema, vzdrževanje, varnost…), ki poskrbi za obdelavo in izvede denarno transakcijo. Če je transakcija uspešna vrne spletni trgovini obvestilo o uspešni transakciji, sicer pa javi, da transakcija ni bila uspešna.

Na podlagi te informacije spletna trgovina ustrezno spremeni status naročila in o tem preko e-pošte obvesti kupca in lastnika spletne trgovine. Če je plačilo uspešno je naročilo plačano in tako pripravljeno za nadaljnjo obdelavo.

5. Obdelava naročila

Trgovec naročene izdelke pripravi, zapakira, preda dostavni službi, zaključi naročilo in izda račun.

Po uspešnem plačilu so izpolnjeni vsi pogoji za pripravo in obdelavo naročila. Trgovec v tem koraku pripravi naročene izdelke, jih ustrezno zapakira in preda dostavni službi. Ob tem uporabi podatke (naslov za dostavo), ki jih je kupec vnesel pri oddaji naročila.

Ko je paket v rokah dostavne službe, lahko trgovec v spletni trgovini zaključi naročilo. Spletna trgovina kupcu na njegov e-poštni naslov (ki ga je vnesel ob oddaji naročila) pošlje obvestilo, da je naročilo zaključeno in da so izdelki na poti na njegov naslov.

6. Obveščanje

Julija po elektronski pošti prejme obvestilo, da je njeno naročilo na poti k njej.

Obveščanje je ključen del jasne nakupne poti in dobre uporabniške izkušnje. Spletna trgovina skozi celoten nakupni in po-nakupni proces pošilja avtomatizirana obvestila in tako obvešča kupca o trenutnem stanju njegovega naročila.

To so v naprej pripravljena dinamična sporočila, ki jih spletna trgovina pošlje ob prejemu novega naročila, kreiranju uporabniškega naročila, spremembi statusa naročila…

7. Nakazilo denarja

Ponudnik plačilnih storitev nakaže denar spletnemu trgovcu na njegov bančni račun.

Prodaja seveda ni uspešna, dokler trgovec denarja ne prejme na svoj bančni račun. Denarni tok je sicer odvisen od načina plačila, ki ga je kupec izbral ob zaključku nakupa. V našem primeru, kjer je Julija izbrala plačilo s plačilno kartico, je za denarno transakcijo zadolžen ponudnik plačilnih storitev.

Ponudnik plačilnih storitev na podlagi prejetih šifriranih podatkov naročila poda zahtevo za odtegljaj banki, pri kateri ima kupec bančni račun. Pri tem deluje kot posrednik med kupcem in trgovcem. Skladno z nastavitvami, ki jih ima trgovec v svojem uporabniškem računu pri ponudniku plačilnih storitev, se denar trgovcu lahko nakaže takoj, 1x dnevno, 1x tedensko ali 1x mesečno (možnosti so sicer odvisne od posameznega ponudnika).

Seveda pa vse nekaj stane. Ponudniki plačilnih storitev imajo različne modele in cene pri zaračunavanju svojih storitev. Najpogosteje delujejo po modelu, kjer je registracija brezplačna, zaračunajo pa določeno provizijo od vsakega obdelanega naročila.

Želiš prejemati podobne vsebine v svoj e-poštni nabiralnik?

Pošiljali ti bomo samo uporabne nasvete in vsebine. Obljubimo.

8. Dostava

Dostavna služba dostavi Julijin paket na dom.

Tako kot se uspešna prodaja zaključi s plačilom, se uspešen nakup zaključi z dostavo.

V tem koraku pravzaprav ni kaj dosti za dodati, razen tega, da je storitev dostavne službe, tudi če jo izvajajo zunanji izvajalci, del nakupne poti in izkušnje kupca v vaši spletni trgovini. Zato izberite zanesljivo dostavno službo, z razumnimi dostavnimi roki, prijaznimi dostavljavci in primernim odnosom do blaga, ki ga dostavljajo. Kupec ne bo vesel, če bo z veliko zakasnitvijo prejel poškodovan paket (ali izdelke), ki mu ga preda nejevoljen kurir.

Kako torej deluje spletna trgovina?

Na kratko, podobno kot fizična, le da so številni procesi virtualni in avtomatizirani.

Kot sem izpostavil že v uvodu, obstajajo različni modeli spletnih trgovin, prilagojeni določenemu tipu izdelkov ali poslovnemu modelu. Predstavil sem v praksi najbolj pogosto uporabljen model, ki zadovolji širok spekter prodajnih modelov in je primeren za prodajo različnih tipov izdelkov.

Zdaj veste kako deluje spletna trgovina.

Imate vprašanje ali potrebujete pomoč? Z veseljem vam pomagamo.

Picture of Primož Kostanjevec
Primož Kostanjevec
Primož je kreativec in multimedijski navdušenec z dolgoletnimi izkušnjami na področju grafike in dizajna, oblikovanja za splet ter razvoja in optimizacije spletnih strani in trgovin. Je tudi ustanovitelj in idejni oče digitalne agencije Artbeat.

Imate vprašanje?

Prvi korak morate narediti sami, pri vseh ostalih vam bomo do cilja pomagali mi.

Preden greš

Naroči se na uporabne vsebine in nasvete. Saj veš, znanja ni nikoli preveč.

Tvojih osebnih podatkov ne bomo nikoli delili s tretjimi osebami. Poglej pravilnik o zasebnosti.